Opin vísindi og vegferð Svía

 Svíar eru allnokkrum árum á undan Íslendingum hvað varðar stefnumörkun um opin vísindi og þó að þeirra vegferð sé hvorki hindrunar- né gallalaus, er fróðlegt fyrir Íslendinga að kynna sér þeirra stöðu.

Í greininniAn Open Science Roadmap for Swedish Higher Education Institutions“  eftir Sabina Anderberg (Háskólanum í Stokkhólmi) er farið yfir stöðu Svía í dag og hvert þeir vilja stefna. Einnig kemur skýrt fram hvar skórinn kreppir og hvað þurfi að gera til að styrkja þeirra vegferð.

Í Svíþjóð er helst rætt um afmörkuð svið opinna vísinda, s.s. opinn aðgang og opin gögn. Þó vantar mikið upp á gagnsæi og samvinnu. Þannig ber Rannsóknaráð Svía (Vetenskapsrådet) ábyrgð á samhæfingu stofnana varðandi opin rannsóknargögn en Þjóðbókasafn Svía heldur utan um opinn aðgang. Þarna vantar samvinnu og greinarhöfundur telur varasamt að aðskilja þetta tvennt með þessum hætti.

Háskólar í Svíþjóð þurfa einnig að vinna mun nánar saman, ef takast á að framfylgja því markmiði að árið 2026 verði komið á sk. „Open science system“. Þar þurfa stjórnendur að taka á honum stóra sínum.

Búið er að gefa út n.k. vegvísi (e. roadmap) sem snýr fyrst og fremst að stjórnendum æðri menntastofnana. Um er að ræða 8 meginmarkmið og ábyrgðarsvið:

    1. Create research and  educational  environments  that  support,  encourage, inform, and educate about Open Science in practice, by adopting, implementing, and anchoring local governing documents or frameworks
    2. Provide relevant research and training support services concerning Open Science, that in  a  resource-efficient  way  can  meet  the  researchers’  needs  for  support throughout the whole research process, i.e., before, during, and after a research project
    3. Strive to make research data and research results, insofar as it is possible, compatible with the FAIR principles
    4. Offer researchers priceworthy,  adequate  and  safe  infrastructure  services  and solutions which comply with current regulations (especially the Freedom of the  Press  Act12,  the  Public Access  to  Information  and  the  Secrecy  Act 13,  the  Archives  Act,  and  the  GDPR)  and  the  FAIR  principles  –  to  handle,  store,  make  available and preserve research data and research results, and where preserving and selected disposal are included as an integral part of the research process and the work for Open Science.
    5. Actively collaborate with  other  universities,  infrastructures,  and  funders  to  find  resource  and  cost-effective,  common  national  solutions  concerning  governing documents, frameworks, and infrastructural services
    6. Promote, participate in  and  collaborate  with  international  actors  and  initiatives, for example within the European Open Science Cloud (EOSC) and The San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA)
    7. Develop an incentive  structure  that  promotes  and  values  Open  Science  examples in merit assessment and performance-based resource allocation
    8. Strive for a  model  ensuring  that  copyright  for  publication  and  reuse  of  research results is not exclusively transferred to commercial scientific publishers.

Þetta og margt fleira í greininniAn Open Science Roadmap for Swedish Higher Education Institutions“  eftir Sabina Anderberg (Háskólanum í Stokkhólmi).